Jenis-jenis
Bilik Darjah
Persekitaran fizikal bilik darjah adalah
penting kerana persekitaran yang kondusif boleh menggalakkan dan menghalang
pembelajaran daripada terus berlangsung. Menurut Marland (1975), suasana fizikal
bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’ dalam pembelajaran.
Manakala, menurut Haliza Hamzah (2009), suasana fizikal boleh menyumbang kepada
pembelajaran murid, kawalan kelas, hubungan murid dengan guru dan murid dengan
murid yang lain. Persekitaran yang selesa, kemas dan ceria mampu menyeronokkan
pengalaman pembelajaran murid. Bilik darjah boleh dianggap sebagai guru atau
ketua kedua di dalam kelas selain guru itu sendiri. Susun atur bilik darjah
boleh menampakkan autoriti, stail pengajaran seseorang guru, menimbulkan rasa
kepuasan dan membolehkan berlakunya interaksi di dalam kelas. Bilik darjah yang
teratur, kemas dan bersih dapat mewujudkan keselesaan kepada pelajar untuk
belajar dan keselesaan untuk guru mengajar. Oleh itu, aspek-aspek yang terlibat
dalam penyediaan fizikal sebuah bilik darjah harus ditekankan.
Susunan
Bilik Darjah Abad ke-21
. Guru perlu memainkan peranan yang penting dalam
memahami dan bersedia melakukan perubahan dalam pengajaran dan pembelajaran
sesuai dengan pembelajaran abad ke -21, Kementerian Pendidikan Malaysia telah
melancarkan insiatif pembelajaran abad ke-21 secara rintis pada tahun 2014 dan
meluaskan pelaksanaan keseluruhan negara mulai tahun 2015. Justeru, ANJAKAN
keluaran membincangkan pembelajaran abad ke-21 serta berkongsi maklumat
beberapa model susun atur kelas abad ke-21 sejajar dengan usaha Kementerian
Pendidikan Malaysia melaksanakan transformasi pendidikan melalui Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Guru juga perlulah berani dalam menyahut
cabaran yang akan datang pada bila-bila masa sejajar dengan usaha Kementerian
Pendidikan Malaysia. Hal ini kerana, pembelajaran murid pada masa dahulu tidak
lagi sama seperti pembelajaran masa sekarang. Cabaran pendidikan pada abad
ke-21 adalah untuk menyediakan pembelajaran yang menjurus ke arah Kemahiran
berfikir Aras Tinggi( KBAT) dan menjurus bilik darjah atau ruang pembelajaran
yang lebih dinamik. Namun cabaran utama adalah bagaimana guru-guru menggunakan
pelbagai sumber sokongan teknologi serta
maklumat bagi melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara efektif
dan berkualaiti serta relevan dengan perkembangan semasa. Untuk menghadapi
cabaran ini, guru secara berterusan perlu mengemaskini pengetahuan, iaitu
kandungan kurikulum dan kompetensi, iaitu pedagogi pengajaran dan pembelajaran
supaya kekal relevan dengan keperluan semasa dan akan datang.
Ciri-ciri
penyusunan kerusi meja yang ideal di dalam bilik darjah, kedudukan tersebut
perlu diubahsuai. Terdapat beberapa penyusunan kerusi meja yang perlu
diubahsuai dan sesuai untuk dipraktikkan di dalam bilik darjah. Antaranya ialah, meja guru boleh diletakkan
di hadapan kelas ataupun dipenjuru hadpan kelas supaya tidak menggangu
pergerakan murid-murid. Fedric H. Jones (2008), ada menyatakan bahawa meja guru
tidak semestinya berada di hadapan kelas. Hal ini kerana, akan menghadkan
pergerakan guru dan akan dapat mengurangkan pelajar duduk secara berdekatan.
Selain itu, beliau juga memberi cadangan
bahawa meja pelajar haruslah ditempatkan berhampiran atau berhadapan dengan papan tulis. Hal ini
akan memudahkan para pelajar untuk memahami pengajaran yang akan disampaikan
oleh guru serta pelajar juga mudah untuk bertindak mengikut arahan guru. Guru
juga dapat menggunakan papan tulis secara tidak langsung apabila meja guru
berada di penjuru hadapan kelas.
Seterusnya,
dari segi susunan meja pelajar pula, susunan yang paling sesuai ialah berbentuk
kumpulan yang sama jumlah ahlinya. Kamaruddin Haji Husin di dalam bukunya Asas
Pendidikan 1, Terbitan Longman Malaysia, susunan meja secara berkumpulan boleh
disusun sama ada berbentuk U, bentuk L, ladam kuda dan banyak lagi.
Pembelajaran dalam kumpulan dapat memberikan input yang jelas kepada pelajar
berkenan dalam sesuatu topik. Apabila dalam kumpulan, semua pelajar akan
berkongsi idea dan padangan tentang topik yang dibincangkan. Selain itu,
aktiviti berkumpulan ini juga, dapat mewujudkan interaksi antara guru dengan
pelajar dan pelajar dengan pelajar. Guru hanya akan bertindak sebagai
pembimbing atau fasilatator yang memantau perbuatan pelajar dalam kumpulan.
Melalui aktiviti ini akan mewujudkan pembelajaran yang berpusatkan kepada
pelajar.
Kedudukan
meja pelajar juga perlu disusun mengikut kesesuai pelajar dan ruang yang tidak
terlalu luas dan sempit. Pelbagai bentuk digunakan untuk memberikan
persekitaran yang selesa kepada pelajar termasuklah bentuk U, L, barisan dan
kumpulan. Bentuk ini sesuai digunakan dalam kelas kerana memberi peluang kepada pelajar yang
berada di bahagian belakang dan tepi kelas agar dapat melihat tulisan ketika
sesi pembelajaran berjalan. Dengan menggunakan pelbagai bentuk susunan, pelajar
tidak akan dihalang secara terus oleh orang di barisan hadapan. Tetapi, Fedric
H.Jones (2008), menyatakan bahawa sesetengah guru percaya bahawa pelajar
mempunyai kebebasan untuk menentukan tempat duduk mereka sendiri di dalam
kelas. Beliau juga, menyatakan bahawa pelajar yang baik adalah pelajar yang
cenderung untuk memilih tempat duduk dihadapan kelas kerana secara tidak
langsung mereka dapat melibatkan diri sepenuhnya di dalam kelas dan mendapat gred yang lebih
baik.
Susunan
bilik darjah tradisi. Kaedah ini sesuai apabila seorang guru menyampaikan
pengajaran dengan penggunaan ‘Kaedah Keseluruhan Kelas’.Menggunakan pendekatan
yang berpusatkan kepada guru.Murid tidak
diberi peluang untuk bertanyakan soalan serta bergerak kecuali duduk diam dan
hanya mendengar. Manakala,
menurut (Mok Soon Sang, 2011), bilik darjah sekolah rendah pada masa kini
berbeza daripada bilik darjah tradisi, walaupun saiz bilik darjah tidak
berubah. Dari segi susunan fizikal, kerusi dan meja murid disusun mengikut
kumpulan. Kurikulum sekolah rendah pada
masa kini menekankan aktiviti pembelajaran secara berkumpulan dan interaksi di
antara guru dengan murid, dan murid dengan murid. Banyak sekolah rendah dan
menengah menggunakan semula bilik darjah tradisi untuk aktiviti pembelajaran. Mereka hanya menyusun meja-kerusi seperti
bilik darjah kini apabila aktiviti berkumpulan dijalankan.
Susunan
bilik darjah prasekolah. Reka bentuk bilik darjah prasekolah perlu selesa,
menjamin keselamatan serta merangsangkan kanak-kanak. Suasana yang memudahkan
pembentukan hubungan mesra antara guru dengan kanak-kanak.Terdapat dua jenis
bangunan prasekolah iaitu bilik-bilik
serba lengkap atau self-contained di mana melengkapi pelbagai jenis peralatan
pembelajaran dan corak terbuka di mana kanak-kanak belajar di ruang-ruang
pembelajaran tertentu. Dalam bilik darjah Prasekolah, kerusi-meja disusun
mengikut bilik darjah KBSR. Aktiviti berbentuk permainan menjadi aktiviti
pembelajaran utama untuk kanak-kanak Prasekolah. Sebuah bilik darjah Prasekolah
yang lengkap mempunyai Sudut Bacaan (Bahasa) ,Sudut permainan Matematik dan
Teka-Teki, Sudut Manipulatif, Sudut Sains,
Sudut Muzik, Sudut Lukisan, Sudut Agama (Kanak-kanak Islam).
Suasana fizikal bilik
darjah menjadi rangka yang menentukan keadaan pembelajaran, sama ada
menggalakkan atau menghalang pembelajaran. Oleh sebab itu, ianya harus dapat
dikawal dan ditentukan oleh guru. Perancangan dan penyusunan fizikal bilik
darjah melibatkan mengorganisasi, merancang dan menggunakan perkara-perkara
yang melibatkan tempat duduk pelajar, alat bantu mengajar, alat-alat pandang
dengar, sudut-sudut aktiviti dan pameran, papan tulis dan pelbagai perabot
lain, dengan sempurna. Bilik darjah yang cerah, berwarna-warni, selesa, ruang
yang luas dan interaksi guru dengan pelajar serta sesama pelajar yang
menyeronokkan pasti akan menghasilkan pembelajaran yang lebih mudah dan kekal
berbanding dengan keadaan sebaliknya. Susun atur meja dan kerusi pelajar
sebaik-baiknya dalam keadaan kemas bagi memudahkan guru mengawal kelas dan
menggalakkan interaksi antara guru dengan pelajar.
Bilik
Darjah Mata Pelajaran Khas
Bilik-bilik darjah
mata pelajaran khas dilengkapi dengan pelbagai jenis alatan yang membolehkan
guru membuat demonstrasi serta memberi peluang kepada menggunakannya dalam
kerja amali. Bentuk meja dan kerusi diubahsuai bagi memudahkan murid
menjalankan kerja amali. Selain meja dan kerusi, beberapa sudut bilik juga
dilengkapi dengan perabot dan almari untuk digunakan sebagai tempat. Antara
bilik darjah mata pelajarn khas yang disediakan ialah bilik makmal sains, bilik
ekonomi rumahtangga, bilik seni perusahaan, bilik pusat sumber, dan lain-lain
bilik mata pelajaran khas seperti geografi, matematik, dan sejarah.
Bagi susunan Horse Shoe,
meja setiap orang pelajar disusun mengelilingi meja guru. Susunan bentuk Horse
Shoe ini menggalakkan interaksi dua hala dan interaksi pelbagai hala.
Susunan bentuk ini adalah sesuai untuk aktiviti perbincangan di antara guru
dengan pelDalam Susunan Modular,
meja beberapa orang pelajar disusun dalam separuh bulatan mengelilingi meja
guru. Susunan bentuk Modular ini adalah sesuai digunakan untuk aktiviti
kumpulan. Susunannya dapat menggalakkan interaksi di antara murid dengan murid
dalam kumpulan mereka terutamanya apabila menjalankan aktiviti perbincangan,
sumbangsaran, pemulihan atau penggayaan.
Strategi Pengurusan Bilik
Darjah
Strategi pengurusan bilik darjah merupakan cara seseorang
guru merangka atau menetapkan kaedah-kaedah yang ingin atau akan guru tersebut
gunakan untuk mengendalikan sesebuah bilik darjah di sekolah. Strategi
merupakan method atau langkah-langkah serta kaedah yang dirasakan sesuai untuk
guru praktikkan di dalam bilik darjah. Hal ini demikian ,kerana setiap strategi
yang digunakan oleh guru tersebut dipengaruhi oleh suasana bilik darjah,
tingkah laku pelajar, kemudahan alat bantu mengajar serta bilangan pelajar di
dalam bilik darjah tersebut. Kesalahan pemilihan dan pempraktikkan strategi
akan memberi impak yang negatif kepada pengajaran dan pembelajaran di sesuatu
bilik darjah. Pemilihan yang tetap harus
dibuat agar guru-guru dapat membimbing sesebuah bilik darjah dengan cara yang
terbaik dan berkesan bergantung kepada sikap guru dan juga sikap pelajar.
Terdapat beberapa strategi yang boleh dipraktikkan oleh guru ketika membimbing
sesebuah bilik darjah di sekolah kelak.
Strategi yang pertama adalah melalui pendekatan
intimidasi. Pendekatan intimidasi merupakan salah satu pendekatan yang boleh
digunakan di dalam bilik darjah. Dimana guru boleh mengawal tingkah laku setiap
pelajar di dalam bilik darjah melalui kaedah-kaedah yang menimbulkan perasaan
takut dalam diri pelajar. Misalnya ancaman. Jika terdapat pelajar yang tidak
meyiapkan latihan atau tugasan, maka guru tersebut mengancam untuk
menggagalkannya dalam peperiksaan akan datang. Guru tersebut berbuat demikian
hanyalah untuk mengugut supaya pelajarnya membuat latihan yang diberikan.
Pelajar itu akan merasa dirinya terancam maka dia akan mengambil langkah yang
positif iaitu membuat latihan yang dibekalkan oleh guru. Selain ancaman, guru
juga boleh mempraktikkan pendekatan intimidasi ini dengan kata- kata yang
memperkecilkan diri seseorang pelajar. Sebagai contoh, membandingkan pelajar
dengan niat untuk memberikannya semangat agar lebih rajin mengulangkaji
pelajaran. Apabila seseorang guru melakukan demikian maka pelajar tersebut akan
rasa tercabar lantas akan berusaha
dengan lebih bersungguh-sungguh. Walaubagaimanapun, pendekatan ini tidak
sesuai dipraktikkan pada masa kini kerana pendekatan ini boleh menyebabkan
pelajar rasa tidak disayangi dan mudah berasa putus asa.
Strategi yang seterusnya ialah pendekatan
autoritarian. Autoritarian bermaksud
tegas dan tiada tolak ansur. Di dalam seseubah bilik darjah, selalunya guru
kelas akan menetapkan peraturan-peraturan dan penguatkuasaan yang perlu ditaati oleh semua pelajar yang
menghuni bilik darjah tersebut tanpa sebarang sifat tolak ansur dari pihak
guru. Pelajar tidak berpeluang untuk membantah setiap peraturan atau
penguatkuasaan yang telah ditetapkan. Semua tingkah laku dan perbuatan setiap
pelajar di dalam kelas tersebut berpandu kepada peraturan-peraturan yang telah
digariskan dan jika ingkar, maka tindakan atau hukuman akan dikenakan oleh guru
kepada pelajar tersebut. Sebagai contoh, apabila guru telah menetapkan bahawa
setiap hari rabu, setiap pelajar harus bekerjasama membersihkan kawasan bilik
darjah, jika didapati pelajar tidak melakukan peraturan tersebut maka semua
pelajar di dalam bilik darjah akan dikenakan hukuman. Segala tingkah laku dan
perbuatan pelajar di dalam bilik darjah dikawal sepenuhnya oleh guru dengan
cara penyeliaan secara berterusan. Guru berhak meminda mana-mana peraturan yang
telah dibuat tanpa perbincangan atau persetujuan daripada pihak pelajar dan
pelajar tiada hak untuk mempertikai peraturan-peraturan tersebut.
Pendekatan sosioemosi merupakan strategi yang ketiga
iaitu dengan cara guru mewujudkan suasana bilik darjah yang positif melalui
pembentukan hubungan antara perorangan yang baik. Seseorang guru harus berusaha
mewujudkan suasana bilik darjah yang positif.
Suasana yang positif bermaksud suasana yang mampu memberikan keselesaan
kepada pelajar ketika belajar seperti aliran udara yang lancar, kemudahan bilik
darjah yang lengkap seperti meja, kerusi, papan putih dan sebagainya serta
pencahayaan yang baik. Kesemua ini akan menyebabkan emosi pelajar ketika berada
di dalam kelas menjadi stabil dan sesuai untuk menjalankn proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru juga perlu bersifat empati dalam memahami tingkah laku
pelajar dengan cara mewujudkan komunikasi antara guru dengan pelajar dan
komunikasi antara pelajar dengan pelajar. Hal ini demikian, kerana komunikasi
yang berterusan akan memberik impak yang positif kepada suasana bilik darjah
tersebut dimana setiap pelajar akan saling bekerjasama melakukan sesuatu
tugasan. Sekiranya guru mendapati terdapat pelajarnya yang mempunyai masalah,
maka tanggungjawab guru adalah mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh pelajar
dengan kadar yang segera agar masalah tersebut tidak mengganggu emosi pelajar
seterusnya menyebabkan suasana kelas menjadi hambar.
Strategi yang seterusnya ialah pendekatan permisif iaitu
kebebasan. Pendekatan ini bertentangan dengan pendekatan autoritarian. Permisif merupakan kebebasan melakukan
sesuatu tanpa halangan atau sekatan daripada individu atau pihak lain.
Kebebasan sepenuhnya diberikan kepada pelajar dengan tujuan untuk
memperkembangkan potensi masing-masing. Misalnya, pelajar bebas untuk memilih aliran
yang akan dia ikuti ketika di tingkatan empat sama ada aliran sains atau aliran
sastera bergantung kepada kemampuan serta kehendaknya. Tugas guru hanyalah
sebagai konsultan atau fasilitator yang berperanan memberi nasihat dan garis
panduan kepada pelajar tersebut tetapi segala keputusan dibuat oleh pelajar
sendiri. Guru juga wajar menggalakkan
pelajar untuk bertanggungjawab atas pembelajaran masing-masing dimana dalam
situasi ini, pelajar akan nampak lebih matang untuk melakukan sesuatu terutama
dalam melakukan keputusan di dalam bilik darjah.
Strategi yang selanjutnya ialah pendekatan pengubahan
tingkah laku. Pengubahan tingkah laku boleh dilkakukan dengan cara memberikan
peneguhan positif kata-kata pujian atau dengan cara negatif iaitu hukuman. Kata-kata
pujian dan ganjaran untuk menggalakkan tingkah laku yang diingini serta
mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Menurut model modifikasi tingkah
laku B.F Skinner, prinsip peneguhan terbahagi kepada dua iaitu peneguhan
positif dan juga peneguhan negatif. Peneguhan positif ialah ransangan berbentuk
hadiah atau pujian bertujuan untuk meningkatkan tingkah laku yang diingini
manakala peneguhan negatif pula ialah ambil komik atau sebarang denda bertujuan
untuk mengeluarkan rangsangan yang tidak diingini. Menurut Skinner lagi, untuk
mendapatkan tingkah laku yang diingin, maka peneguhan dan ganjaran perlu
diberikan kepada pelajar. Walaubagaimanapun, peneguhan mempunyai beberapa
kelemahan iaitu motif pelajar akan bertukar kepada mendapat ganjaran daripada
unsur memperoleh pembelajaran. Selain itu, kurang berkesan untuk pelajar dewasa
atau pelajar yang mempunyai masalah
tingkah laku yang serius serta kurang berkesan untuk mengurangkan masalah
tingkah laku. Guru memainkan peranan untuk memodelkan tingkah laku yang
diingini.
Strategi yang terakhir ialah pendekatan proses kumpulan.
Kumpulan pelajar di dalam bilik darjah dianggap sebagai satu sistem sosial yang
perlu diwujudkan dan akan memberikan impak yang positif kepada pengajaran dan
pembelajaran. Guru harus memainkan peranan untuk mewujudkan dan mengekalkan
sistem sosial yang efektif dan produktif. Apabila pelajar melakukan kerja
secara berkumpulan di dalam bilik darjah, maka mudah bagi guru untuk mengawal
situasi pembelajaran pada waktu tersebut. Hal ini demikian, kerana
pelajar-pelajar kurang melakukan salah laku kerana guru sentiasa peka dengan
suasana dan aktiviti di dalam bilik darjah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan