Pengenalan
Bilik darjah atau kelas
di sekolah penting sebagai medium bagi menjayakan proses pengajaran dan
pembelajaran. Pengajaran ialah perancangan dan pelaksanaan aktiviti yang
dirangka secara kreatif dan menarik untuk meningkatkan ilmu pengetahuan, kebolehan
dan kesungguhan pelajar dalam proses ilmiah. Guru perlu menarik perhatian
pelajar dengan aktiviti-aktiviti yang menarik dan mempelbagaikan kaedah
pengajaran. Pembelajaran pula ialah aktiviti atau proses di mana pelajar
tersebut memperoleh ilmu pengetahuan dan kemahiran baru serta
mengaplikasikannya. Justeru, menjadikan pelajar lebih yakin untuk membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah dengan bijaksana.
Di
dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai
pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah,
mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas,
mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif. Kecekapan
guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan mewujudkan sosioemosi yang
selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik darjah yang kondusif dan
sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Pelbagai
kekangan dan permasalahan yang akan wujud dalam bilik darjah. Oleh itu,
keperluan dan kesedaran tentang pentingnya pengurusan bilik darjah perlu ada
dan ditanam di dalam dada semua insan yang bergelar pendidik.
Kecekapan pengurusan
bilik darjah seseorang guru berkait rapat dengan keberkesanan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran (Abdullah Sani, 2006). Pengurusan bilik darjah merupakan
sebahagian dari proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina
serta memupuk tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran
dapat dilaksanakan dengan lancar, manakala aktiviti penyampaian ilmu bertujuan
pelajar dapat mencapai objektif spesifik sesuatu pembelajaran (Haliza & Joy
Nesamalar, 2009). Suasana pembelajaran yang berkesan tidak mungkin terbina
dengan hanya memberi tumpuan pada proses penyampaian isi pengajaran guru
sahaja. Ia turut melibatkan aspek pengurusan bilik darjah serta tingkah laku
pelajar.
Pengurusan bilik darjah
berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Seorang guru
seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar agar
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan berkesan tanpa
gangguan (Hasani Dali & Mohd Johdi, 2009). Disamping itu, ia mampu
mempengaruhi motivasi, tingkah laku serta penglibatan pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah yang diurus dengan baik adalah tempat
dimana pelajar sentiasa mengambil berat dan bekerjasama di antara satu sama
lain, membuat pilihan yang bijak dan sering berusaha untuk menghasilkan kerja
yang berkualiti, menarik dan penting bagi mereka (Levin & Nolan, 2000).
Persekitaran pembelajaran
yang kondusif adalah tempat pelajar dapat melibatkan diri, mengambil bahagian
dan menumpukan perhatian dalam pelajaran (Haliza & Joy Nesamalar, 2009).
Maka, bilik darjah yang diurus dengan baik dapat membentuk satu iklim
pengajaran dan pembelajaran yang positif dan kondusif. Namun, ia sukar untuk
diwujudkan dan sangat mencabar buat semua guru. Sekiranya ia wujud dalam bilik
darjah, pelajar akan berminat mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran yang
disampaikan tanpa gangguan atau halangan. Iklim pembelajaran mencakupi semua
elemen yang ada di sekeliling pelajar dan berupaya mempengaruhi pembelajaran
dan tingkah laku pelajar (Abdullah Sani, Abdul Rashid & Abdul Ghani, 2007).
Oleh itu, bilik darjah perlu bersifat mesra- pelajar.
Pengurusan bilik darjah
bukan sahaja melibatkan pengurusan tingkah laku pelajar tetapi merangkumi
tindakan guru untuk mewujudkan dan mengekalkan persekitaran pembelajaran dalam
bilik darjah (Choong Lan Keow, 2009). Kecekapan dan keberkesanan kemahiran guru
dalam mengurus bilik darjah dapat menggalakkan pembentukkan iklim pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah. Pada masa kini pengurusan tingkah laku
pelajar semakin mencabar dan tingkah laku mereka sukar dikawal dengan berkesan
sehingga menyebabkan gangguan pada proses pengajaran dan pembelajaran. Ianya
boleh mempengaruhi iklim disiplin dan pencapaian mereka serta turut memberi
kesan kepada iklim dan budaya sekolah. Sehubungan ini, pengetua perlu
memastikan para guru memahami tugas dan peranan mereka dalam menentukan
disiplin pelajar di bilik darjah berada dalam keadaan baik dan terkawal pada
setiap masa.
Ilmu menguruskan bilik darjah
Terdapat beberapa ilmu
mengurus bilik darjah yang perlu seseorang guru itu miliki dan kuasai. Antara
ilmu mengurus bilik darjah tersebut ialah ilmu pengurusan dari segi fizikal,
sosial dan emosi. Dari aspek pengurusan fizikal, perkara yang perlu diutamakan
oleh seseorang guru adalah memastikan keadaan bilik darjah itu sentiasa bersih
dan kemas. Selain itu, susunan meja juga penting dalam mewujudkan suasana yang
kondusif. Susunan meja di dalam bilik darjah perlulah mengikut peredaran zaman
iaitu susunan meja yang berkonsepkan alaf 21 yang mana meja guru tidak
semestinya berada di hadapan kelas dan susunan meja murid-murid sepatutnya
dibuat secara berkumpulan agar memudahkan murid-murid untuk berkomunikasi dan
berbincang. Hal ini kerana, ia akan melancarkan pergerakan guru untuk mendekati
murid dengan sebab ingin memahamkan lagi murid-murid tentang sesuatu topik
tersebut. Sudut-sudut bacaan yang menarik juga hendaklah diwujudkan bagi
merangsang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang lebih kreatif dan
berinovasi.
Dari aspek pengurusan
sosial pula, perkara yang paling penting adalah kemahiran komunikasi. Seseorang
guru itu perlu bijak dalam berkomunikasi dengan murid-murid dalam memastikan
ilmu yang diajarkan difahami oleh murid-murid. Jadi, guru perlu menggunakan
bahasa yang berkesan iaitu tepat, jelas dan ringkas. Penggunaan bahasa yang
panjang dan meleret-leret akan menyukarkan murid untuk memahami apa yang guru
ajarkan dan menyebabkan murid berasa bosan dengan apa yang guru sampaikan. Oleh
itu, guru perlu mempunyai ilmu tentang aspek pengurusan sosial ini demi
mewujudkan hubungan yang baik antara guru dan murid-murid. Dari aspek
pengurusan emosi, seseorang guru itu perlulah sentiasa bersikap profesional
dalam semua perkara. Guru perlu bersikap profesional agar perkara yang tidak
diingini berlaku. Misalnya, sekiranya guru tersebut mempunyai masalah peribadi
dan beliau tidak sepatutnya mencampuradukan urusan peribadi dengan urusan di
sekolah. Hal ini kerana secara tidak langsung, ia akan memberi kesan yang
negatif kepada murid-murid di dalam bilik darjah.
Ilmu mengurus bilik
darjah yang seterusnya ialah ilmu pengurusan pengajaran dan pembelajaran di dalam
bilik darjah. Pengajaran dan pengurusan adalah penting dan ia saling berkait.
Jadi, ini melibatkan perancangan guru dalam memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku dapat mencapai matlamat dan objektif yang ditetapkan.
Peningkatan profesionalisme guru di dalam bilik darjah dapat dilihat dalam
aspek kebolehan mencorak kualiti pengajaran, kebolehan menyusun organisasi
pembelajaran, kebolehan mencorak iklim dalam bilik darjah dan sebagainya.
Untuk mencapai kecekapan
dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran, seseorang guru tersebut perlu
memiliki kebijaksanaan dan penelitian dalam merancang, melaksana, menyelia,
menilai dan merefleksi diri terhadap sesuatu pengajaran dan pembelajaran itu.
Selain itu, seseorang guru juga perlu mempunyai teknik pengajaran yang berkesan
untuk melahirkan murid-murid yang berkualiti tinggi sama ada dalam bidang
kurikulum mahupun kokurikulum. Jadi, bagi mendapatkan teknik pengajaran yang
berkesan tersebut, seseorang guru itu perlu mengikut prinsip-prinsip yang tertentu.
Prinsip yang pertama
ialah seseorang guru itu perlu melakukan perancangan dalam pengajaran. Oleh
kerana pengajaran merupakan satu proses, jadi ia perlu melalui beberapa fasa
atau peringkat yang berurutan yang biasanya dibentuk dalam rancangan pengajaran
tahunan. Proses pengajaran dimulakan dengan set induksi iaitu peringkat awal
pengajaran. Pada peringkat awal ini, seseorang guru itu perlu merancang dan
memikirkan apa yang hendak diajarkan di dalam bilik darjah nanti. Apabila sudah
mengenal pasti topik apa yang hendak diajar, guru tersebut perlu mencari
maklumat atau bahan-bahan pengajaran sama ada melalui pembacaan buku, jurnal,
tesis ataupun dengan melayari internet.
Setelah memperoleh
bahan-bahan pengajaran yang diingini, guru tersebut perlu memahami dan mahir
dalam topik tersebut. Seterusnya diikuti pula dengan perkembangan isi yang mana
guru akan mempraktikkannya kepada murid-murid dengan membuat aktiviti
berkumpulan untuk berbincang mengenai topik tersebut. Pada peringkat ini, ia
akan menguji tahap kreativiti dan kecergasan murid-murid dalam menyelesaikan
tugasan yang diberikan. Proses pengajaran diakhiri dengan penutup yang menarik
dan kreatif misalnya nyanyian yang bertujuan untuk memperkukuhkan lagi ingatan
murid terhadap pelajaran yang telah disampaikan oleh guru.
Prinsip yang kedua pula
ialah isi pelajaran yang disampaikan oleh guru hendaklah dikaitkan dengan
pengetahuan dan pengalaman murid. Sesuatu pelajaran yang hendak disampaikan
oleh guru kadang kala kurang mendatangkan kesan kepada murid- murid sekiranya
sesuatu topik pelajaran itu tidak berkaitan dengan pengalaman dan pengetahuan
sedia ada mereka. Oleh hal yang demikian, sesuatu pelajaran itu akan lebih
bermakna jikalau guru mengaitkannya dengan pengalaman dan pengetahuan yang
telah ada pada mereka. Dengan itu, setiap kali guru mengajar sesuatu topik,
seharusnya guru tersebut memastikan bahawa isi pelajaran perlu disertakan
dengan contoh- contoh yang telah mereka alami. Oleh itu, isi pelajaran akan
menjadi lebih mudah difahami.
Prinsip yang ketiga ialah
guru perlu mengambil berat tentang perbezaan seseorang individu. Pengajaran
yang baik hendaklah mengambil kira soal perbezaan antara seseorang murid
tersebut. Hal ini kerana setiap murid mempunyai keupayaan dan latar belakang
yang berbeza. Di dalam bilik darjah, kumpulan murid boleh dibahagikan kepada
tiga kumpulan iaitu pandai, sederhana dan lemah. Manakala dari aspek latar
belakang, terdapat murid yang lahir dari golongan kaya, sederhana dan miskin.
Dalam hal ini, guru perlu sedar bahawa guru tidak boleh menggunakan corak dan
kaedah pengajaran yang sama bagi semua murid. Pengetahuan yang tinggi terhadap
seseorang murid adalah penting bagi membantu guru memahami kehendak dan
keperluan murid yang berbeza ini. Hasilnya, proses pengajaran dan pembelajaran
dapat dilaksanakan dengan sempurna seterusnya mencapai objektif yang ingin
disasarkan.
Prinsip yang keempat
ialah seseorang guru itu perlu mempelbagaikan kaedah pengajaran. Dalam proses
penyampaian pelajaran tidak ada kaedah tertentu yang sesuai untuk digunakan
pada setiap masa. Oleh kerana itu, guru perlu kreatif memilih kaedah pengajaran
supaya murid- murid tidak berasa bosan dan jemu dengan teknik pengajaran guru.
Teknik pengajaran yang paling kreatif dan berkesan adalah dengan menggunakan
Alat Bantu Mengajar (ABM). Alat Bantu Mengajar ini sangat berkesan digunakan
pada alaf ini sejajar dengan negara yang semakin canggih dan maju ini. Dengan
adanya Alat Bantu Mengajar ini, secara tidak langsung akan menarik perhatian
murid-murid untuk belajar dan seterusnya merangsang minda mereka.
Prinsip yang kelima iaitu
prinsip yang terakhir ialah guru perlulah memastikan murid-murid bergiat aktif
dalam proses pembelajaran. Di dalam proses pengajaran, guru hendaklah
melibatkan murid-murid untuk menjadikan mereka aktif dari segi mental dan juga
fizikal sepanjang masa dalam tempoh pengajaran dan pembelajaran. Dalam
kebanyakan situasi pembelajaran, murid-murid akan belajar dengan lebih baik
lagi kalau mereka melakukan aktiviti jasmani sambil menumpukan kepada aktiviti-
aktiviti mental. Misalnya, melalui mata pelajaran Sains, murid-murid perlu
melakukan amali terhadap sesuatu topik dalam mata pelajaran Sains tersebut
selain hanya mendengar penerangan daripada guru sahaja. Oleh yang demikian,
dapat dilihat murid- murid yang aktif dalam bilik darjah akan mendapat
keputusan peperiksaan yang baik berbanding murid-murid yang hanya pasif di
dalam bilik darjah.
Ilmu mengurus bilik
darjah yang terakhir ialah ilmu pengurusan disiplin murid. Dalam memastikan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, aspek disiplin perlulah
dititikberatkan oleh semua guru. Seseorang guru tersebut bertanggungjawab untuk
menentukan peraturan, mengawal murid-murid supaya mematuhi peraturan bilik
darjah, dan menasihati murid-murid yang melanggar peraturan. Antara ilmu
pengurusan disiplin murid-murid yang boleh digunakan ialah cara autokratik yang
bermaksud seseorang guru tersebut mempunyai kuasa yang mutlak ke atas kawalan,
arahan, pengurusan dan hukuman berlandaskan peraturan-peraturan yang
ditetapkan. Murid-murid hanya boleh mematuhi segalanya untuk menjamin kewujudan
disiplin yang baik dalam bilik darjah.
Cara lain yang boleh
digunakan untuk mengawal disiplin murid-murid adalah dengan menggunakan kaedah
kauseling. Kadang kala, ada sesetengah murid ini mempunyai masalah disiplin
yang tidak dapat diselesaikan dengan mudah. Sebagai seorang guru, kita perlu
menasihatinya terlebih dahulu dan menegurnya dengan cara yang baik. Tetapi jika
murid tersebut tidak mengendahkan nasihat guru kelas khususnya, guru tersebut
perlulah merujuk masalah tersebut kepada guru kaunseling. Hal ini kerana
latihan dan kepakaran yang ada pada guru kaunseling tersebut mungkin dapat
mengatasi masalah disiplin murid itu dan seterusnya dapat mengubah sikap murid tersebut.
Cara mengawal disiplin
murid di dalam bilik darjah yang terakhir adalah dengan memberi ganjaran kepada
murid. Sebagai seorang guru, kita perlu mengetahui dan memahami apa yang
disukai dan diminati oleh murid-murid. Sekiranya murid tersebut dapat menjawab
ataupun berkelakuan baik di dalam bilik darjah, guru tersebut perlu memberi
ganjaran ataupun bonus kepada murid itu misalnya menghadiahkannya pensil,
pemadam, buku nota dan sebagainya. Dengan cara itu, murid akan berasa seronok
dan bersemangat untuk belajar dengan lebih tekun lagi. Selain itu, pujian yang
sederhana dan berpatutan juga perlu diluahkan kepada murid-murid untuk
menunjukkan bahawa kita menghargai hasil kerja mereka dan itu merupakan satu
ganjaran yang mudah dan berkesan yang boleh guru ungkapkan kepada murid-murid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan