PENGENALAN
Pengurusan
murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam pentadbiran
sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha
untuk melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap
negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari nanti. Selain itu, pengurusan murid
ini perlulah dilakukan dengan sistematik kerana ianya mampu mencapai matlamat
dan objektif yang ingin dilakukan. Tugas bagi menguruskan berkaitan murid ini
dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan
aspek disiplin, ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui peranannya
sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras,
pengawal, penawar, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan
murid.
Sememangnya,
pengurusan murid dapat melahirkan murid yang berkualiti dari pelbagai aspek
seperti kognitif, afektif dan psikomotor. Dalam pada itu, pengurusan murid juga
sangat membantu murid untuk sentiasa konsisten dalam proses pengajar oleh guru
dalam kelas. Selain itu, guru juga dapat merancang dengan baik bagi
melaksanakan proses P & P dalam kelas dan pada masa yang sama dapat menarik
minat pelajar untuk belajar.
Pengurusan
murid juga memperlihatkan bahawa perancangan dan pengurusan yang baik dan
sistematik akan mewujudkan suasana pembelajaran yang baik dan sempurna. Di
samping itu, pengurusan murid juga dapat membina budaya yang baik di antara
guru dan murid. Seterusnya, pengurusan murid juga meningkatkan motivasi murid khususnya untuk
terus belajar bersungguh-sungguh dan dapat ke menara gading. Oleh itu, pelbagai
pihak perlu berganding bahu dalam melaksanakan pengurusan murid dengan sempurna
dan dapat melahirkan murid yang pelbagai aspek termasuk nilai-nilai murni dalam
diri mereka.
ASPEK DALAM PENGURUSAN MURID
Pengurusan murid
ini melibatkan aktiviti perancangan, pentaksiran, pengelolaan, pentadbiran dan
juga pengawalan serta pemulihan terhadap murid. Perancangan ini merupakan aspek
yang paling penting kerana ianya akan menentukan objektif dan matlamat yang
hendak dicapai sekaligus menetapkan kaedah-kaedah yang sesuai digunakan.
Pentaksiran pula melibatkan pengamatan dan memerhati perkara-perkara yang
hendak dipertimbangkan dalam pelbagai aspek pengurusan murid. Pengelolaan pula
merujuk kepada pelaksanaan dan pembentukan prosedur dalam pengurusan
pembelajaran. Pentadbiran biasanya berkaitan dengan kepimpinan, motivasi,
penyeliaan dan penyelarasan terhadap kaedah dan perancangan yang telah dibuat
dan biasanya pemulihan dan pengawalan akan dibuat untuk memperbaiki rancangan
yang telah dibuat.
Komponen
Dalam Pengurusan Murid
Pengurusan murid
mempunyai beberapa elemen penting yang menentukan objektif yang telah dibuat
tercapai. Antara contohnya ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar
murid dan memotivasikan murid. Setiap elemen tersebut mempunyai peranan penting
dan tidak boleh dibuat tanpa perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua
pihak yang terlibat perlu melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai
negara maju pada masa akan datang.
1 Mengurus Rekod Murid
Mengurus rekod
murid ini merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru.
Pengurusan rekod murid dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan
yang bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan,
penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara
bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.
Terdapat
beberapa perkara yang harus dipertimbangkan semasa menghasilkan rekod iaitu
tujuan, aspek, perincian dan juga pertimbangan yang praktikal. Rekod murid yang
dibuat harus dilindungi dan dijaga dengan baik kerana mengandungi maklumat yang
boleh memberitahu guru mengenai persekitaran setiap anak muridnya. Rekod yang
ingin dibuat juga perlu dibuat dengan rapi dan sistematik kerana sistem rekod
murid yang baik akan dapat membantu guru untuk merancang sistem pengajaran dan
pembelajaran dengan baik dan efisien.
Namun,
sebelum membuat rekod murid, seseorang guru harus menjalankan pentaksiran
mengenai persekitaran seseorang murid yang merangkumi aspek persekitaran,
perkembangan, kemajuan, kesihatan dan tingkah laku melalui beberapa kaedah yang
sesuai. Antara kaedah yang boleh dijalankan untuk membuat pengurusan rekod
pelajar iaitu dengan menggunakan kemudahan teknologi yang semakin berkembang sekarang
ini. Jadi, segala pengurusan rekod yang dilakukan dapat dibuat dengan lebih
sistematik. Pengurusan rekod murid yang baik dapat membantu seseorang guru
mencapai objektif yang telah dibina melalui pengajaran dan pembelajaran yang
berkesan. Maklumat dalam rekod perlu dikemas kini untuk memudahkan guru membuat
rujukan tentang pembelajaran murid.
Selain
itu, rekod ini juga melibatkan rekod kerja di dalam kelas serta markah dan
kemajuan yang dicapai oleh setiap pelajar. Catatan khas berkenaan kerja rumah
haruslah dibuat dan diletakkan bersama rekod kerja kelas. Guru dapat menentukan
kadar pengajaran berdasarkan rekod kemajuan kelas dan individu yang tepat dan
jelas. Rekod ini juga dapat membantu guru menyedari perlunya bahan tambahan
ataupun bahan lain dengan cepat. Liputan setiap topik dalam sukatan boleh
disemak dengan mengumpul dan sentiasa merujuk rekod kerja. Jika perlu, boleh
diperluas sehingga mencapai keputusan yang memuaskan.
Kehadiran
pelajar direkodkan di dalam buku daftar kehadiran. Catatan boleh dilakukan sama
ada sekali sehari, pagi dan petang ataupun pada setiap pelajaran. Tunggu
seketika sebelum merekodkan kehadiran pelajar supaya pembetulan dapat dilakukan
apabila ada pelajar yang datang lewat. Kadangkala rekod kehadiran pelajar
diambil kira bagi penganugerahan sijil kelayakan. Jadi, rekod kehadiran juga
merupakan salah satu rekod yang penting untuk dilakukan secara tepat dan betul.
Manakala
dalam buku Rekod Mengajar guru haruslah mempunyai perkara-perkara seperti
Salinan Jadual Waktu Persendirian, termasuk analisis mata pelajarannya. Selain
itu, terdapat juga Salinan Sukatan Pelajaran bagi mata pelajarannya yang
diajarnya. Salinan kertas soalan peperiksaan dan keputusan peperiksaan,
termasuk ujian bulanan bagi tiap-tiap kelas yang diajarnya turut dimuatkan
selain perancangan pengajaran mengikut tahunan, mingguan dan harian. Buku Rekod
Mengajar mesti diisi mengikut perancangan pengajaran harian sebelum masuk ke
dalam kelas.
2 Kesediaan Murid Belajar
Kesediaan Murid
Belajar merupakan keadaan dalam individu yang bersedia dan berupaya untuk
mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang
baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak
pada bila-bila peringkat perkembangannya (Brunner, 1966). Manakala Piaget
(1966) mengaitkan kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif
kanak-kanak. Kesediaan ini berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek
seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mensintesis dan menilai. Merujuk
kepada sikap, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat dalam
melaksanakan aktiviti pembelajaran. Merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal
dan kesediaan untuk melakukan proses pembelajaran yang baru seperti kesediaan
psikomotor, kesediaan afektif, kesediaan
kognitif dan jenis kesediaan belajar. Setiap individu menunjukkan emosi berbeza
walau dalam situasi yang sama. Perbezaan yang dapat dihayati melalui pergaulan,
interaksi dan aktiviti sosial, cara kehidupan yang berbeza di antara satu
individu dengan individu yang lain, falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza
antara individu. Strategi implementasi
kesediaan belajar seperti gunakan set induksi yang menarik, rancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kebolehan dan pengetahuan sedia ada,
Peringkatkan isi pelajaran mengikut tahap kesediaan belajar murid (mudah ke
kompleks), gunakan pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat murid dan banyak
lagi.
3 Memotivasikan Murid
Motivasi merupakan
rangsangan yang membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu
matlamat tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan
mampu menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Naluri ingin tahu
mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka
bentuk. Dari segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan
fisiologi, keperluan melibatkan
keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan
psikologi. Sikap pula dibentuk daripada kefahaman , perasaan dan
tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif, aspirasi
iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.
Faedah Rekod Murid
Faedah mengurus
data dan maklumat kepada sekolah. Data dan maklumat dapat disimpan dengan lebih
baik dan tersusun. Malah, maklumat mudah dicapai dan digunakan dengan
menggunakan sistem pengurusan data. Selain itu, semua pentadbir, kakitangan
akademik dan bukan akademik mudah mendapatkan data dan membuat analisa. Mudah
untuk membuat keputusan berkaitan dengan gaji, prestasi akademik dan bukan
akademik. Pentadbiran khususnya kerani dan kerani kewangan dapat menggunakan
teknologi IT dengan sepenuhnya. Faedah
dan kebaikan maklumat kepada masyarakat. Maklumat mudah dicapai melalui Internet.
Ibu bapa, pelajar dan warga seluruh dunia dapat membaca maklumat tentang
sekolah dari homepage sekolah. Faedah maklumat kepada
jabatan dan kementerian. Pihak pejabat pendidikan daerah, jabatan pendidikan
dan kementerian pendidikan mudah mendapatkan data dan maklumat daripada
sekolah. Sistem perisian yang seragam di peringkat daerah , negeri dan negara
memudahkan data itu diurus dan digabungkan. Prestasi pendidikan negara dapat
dianalisis dengan cepat .Tindakan serta merta dan rancangan jangka panjang
dapat dilaksanakan beberdasarkan
maklumat tepat yang diberikan oleh setiap sekolah.
boleh tau rujukan dari mana ?
BalasPadam