Murid Murid Bermasalah
Pembelajaran (Hiperaktif- Adhd)
Menurut Seifert (1999),
Attention Deficit Disorder (ADD) adalah masalah sukar memberi tumpuan dan
mengawal desakan diri. Menurut beliau lagi, Attention Deficit Disorder (ADD)
merangkumi hyperactivity iaitu keaktifan melampau. Keaktifan melampau ini
dikenali sebagai Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Menurut
Kasmini Kassim (1992), sindrom hiperkinesis iaitu Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) digunakan untuk menerangkan tingkah laku
kanak-kanak yang tidak boleh duduk diam, kurang tumpuan perhatian, terlalu
lasak, impulsif, resah, suka merosakkan harta benda, dan mudah mengalihkan
perhatian terhadap sesuatu perkara.
Berdasarkan definisi
yang diberikan, kami dapat merumuskan
Attention Deficit Disorder (ADD) ialah satu tingkah laku kanak-kanak
yang menunjukkan kurang daya tumpuan terhadap sesuatu perkara. Seterusnya, kami dapat merumuskan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) ialah masalah kanak-kanak yang tidak
dapat menumpukan perhatian, terlalu aktif, impulsif ataupun gabungan antara
tidak dapat menumpukan perhatian, terlalu aktif dan impulsif.
Menurut Sousa (2001)
seperti yang dilaporkan oleh Tileston (2004), terdapat tiga ciri khusus
Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) atau Attention Deficit
Hyperactivity Disorder (ADHD) iaitu tidak dapat memberi tumpuan, hiperaktif dan
impulsif. Menurut Bailey (2006),
terdapat lapan ciri-ciri kanak-kanak yang tidak dapat memberi tumpuan. Antara ciri-ciri itu ialah kanak-kanak sering
gagal memberi tumpuan yang teliti terhadap sesuatu perkara, tidak mematuhi arahan
guru, mempunyai masalah untuk mengatur tugas dan aktiviti, berasa ingin cepat
menyelesaikan sesuatu tugasan, dan tumpuan mudah bertukar.
Menurut American
Psychiatric Association (1994), terdapat
enam ciri-ciri bagi kanak-kanak hiperaktif. Antara ciri-ciri itu ialah kanak-kanak yang
selalu gelisah dengan tangan dan kaki atau tidak boleh berada di tempat duduk,
selalu meninggalkan tempat duduk dalam kelas atau dalam situasi yang diperlukan
dan selalu lari atau memanjat dalam situasi yang tidak sesuai.
Selain itu, kanak-kanak
juga selalu mempunyai masalah untuk bermain dan terlibat dalam aktiviti masa
lapang dengan senyap. Seterusnya,
kanak-kanak selalu sibuk atau aktif bergerak dan selalu bercakap secara
melampau atau berlebih-lebihan. Kanak-kanak
yang mempunyai lebih daripada enam ciri-ciri KetidakupayaanAttention Deficit
Disorder (ADD) dan enam ciri-ciri hiperaktif dikesan menghidapi Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Menurut Bailey (2006),
terdapat lima ciri-ciri impulsif. Antaranya ialah selalu memberi jawapan sebelum
soalan lengkap diajukan, kurang sabar atau menghadapi masalah ketika menunggu
giliran dan sering mengganggu atau mencelah perbualan atau aktiviti orang lain. Selain itu, kanak-kanak juga selalu membuat
pertimbangan yang salah dan mudah mengalami kemalangan. Berdasarkan ciri-ciri
Ketidakupayaan Attention Deficit Disorder (ADD) dan Ketidakupayaan Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), kami dapat merumuskan Ketidakupayaan
Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) dengan impulsif merangkumi
ciri-ciri tidak dapat memberi tumpuan, hiperaktif dan impulsi
Kategori Dan
Ciri Ciri Adhd
Kanak-kanak ADHD
haruslah menunjukkan tingkahlaku yang terdapat dalam tiga kategori utama yang
sering berlaku dalam beberapa persekitaran seperti di rumah, di sekolah dan
sebagainya. Antaranya ialah kerap menggerak tangan atau kaki atau
menggeliang-geliut di tempat duduk. Selalu meninggalkan tempat duduk ketika di
kelas. Selalu berlari ke sana ke mari atau suka memanjat dan pada kebanyakan
masa kelihatan kekok. Kerap menghadapi masalah untuk bermain atau melakukan
aktiviti riadah secara senyap. Selalu banyak bercakap. Sering bergerak cergas
atau kerap bertindak seolah-olah “digerakkan oleh motor”.
Selain itu, mereka juga
sering gagal memberi tumpuan yang teliti kepada butir-butir terperinci atau
cuai serta membuat kesilapan semasa membuat kerja sekolah atau
aktiviti-aktiviti lain. Selalu tidak mematuhi arahan dan gagal menyiapkan kerja
sekolah, kerja harian atau tugas. Kerap mengalami masalah untuk mengatur tugas
dan aktiviti-aktiviti. Kerap mengelak, tidak suka atau keberatan hendak
melakukan sesuatu tugas yang memerlukan tumpuan yang lama (seperti kerja
sekolah atau kerja rumah). Selalu kehilangan barang (misalnya pensil, pemadam,
buku atau tugasan sekolah, mainan dan sebagainya). Tumpuan mudah bertukar dari
satu aktiviti ke satu aktiviti lain. Mudah pelupa walaupun tidak sepaatutnya
jika mengikut usia dan keupayaan.
Apabila anak anda gagal
mencapai kejayaan yang cemerlang di sekolah atau tidak pandai berinteraksi
sesama rakannya, mungkin ini menandakan anak anda menghadapi masalh tingkahlaku
hiperaktiviti. Kerapkali kanak-kanak yang hiperaktif dianggap sebagai nakal
atau jahat. Walaupun kanak-kanak ada kalanya menunjukkan tingkahlaku yang
terlalu aktif atau lasak, ibubapa harus berhati-hati agar tidak tersilap
membuat andaian dan menganggap anak mereka hiperaktif. Semangat berkobar-kobar,
bertindak mengikut gerak hati dan suka bergurau dianggap normal. Tetapi semuanya
bergantung kepada usia dan tahap pertumbuhan mereka. Jika anda ragu-ragu,
rujuklah doktor anda untuk penilaian selanjutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan