Masalah Pembelajaran Autisme
Perkataan autisme
mulanya digunakan oleh Eugen Bleuler pada tahun 1919. Ia merujuk kepada
kurang atau tidak ada perhubungan dengan individu lain dan dunia luar.
Perkataan autistic dan autism ini dirujuk kepada perkataan
Greek iaitu autos yang bermaksud sendiri (Wolfberg, 1999). Walaubagaimanapun,
kini istila autism merujuk kepada developmental
disorder atau ketidakupayaan dalam dalam perkembangan mental. Leo Kenner iaitu seorang ahli psikologi pada
tahun 1943 telah meghuraikan autisme sebagai satu sindrom kumpulan tingkah
laku yang unik. Hallahan dan Kauffman (1977) menyatakan pengasingan diri,
tingkah laku mencederakan diri,
masalah kognitif, masalah bahasa dan boleh dilihat sebelum umur 30 bulan.
Pada 1997 The
Autism Society of America telah mendifinisikan maksud autisme dan menyemaknya
semula pada tahun 2000 bahawa autisme merupakan kekurangan keupayaan
sepanjang hayat dan dapat dipastikan pada tahap tiga tahun pertama bayi.
Autisme boleh berlaku tanpa mengira bangsa, keturunan dan latar belakang
sosial keluarga. Zasmani
Shafiee (2000) pula menyatakan bahawa autisme adalah gangguan di dalam otak
terutama di bahagian-bahagian menguasai kefahaman, emosi dan komunikasi
secara langsung dan tidak langsung. Kesimpulannya autism bolehlah
didefinisikan sebagai ketidaksempurnaan dalam perkembangan otak dan bukan
akibat masalah perkembangan emosi.
Ciri-ciri Autisme
Dalam mengenal pasti seseorang itu
merupakan penghidap penyakit autisme, terdapat tiga ciri-ciri utama penyakit
tersebut. Antaranya ialah perkembangan fizikal dan otak individu autisme,
perkembangan sensori dan motor dan juga perkembangan sosial. Perkembangan
fizikal dan otak individu autisme seperti yang biasa kita lihat,individu
autisme biasanya adalah seperti individu normal dan tiada siapa akan
menyangka individu ini mempunyai ketidakupayaan. Namun, individu autisme ini
dikatakan sebagai neuro-developmental
disorder iaitu kecelaruan dalam pembentukan otak. Ini kerana di dalam
otak manusia terdapat beribu-ribu sel saraf yang saling berkait dan tersusun
dalam bentuk sistem yang bolehmengawal kesedaran luar tubuh , termasuklah
emosi, tingkah laku dan juga hubungan dengan fungsi organ dalaman.
Bauman dan Kemper dalam Edelson (1999)
menjalankan pembedahan otak individu autisme dan mendapati bahawa terdapat dua bahagian dalam system limbik
yang kurang berkembang iaitu amyglada (
berbentuk badam) dan hippocampus (berbentuk
kuda laut). Dua bahagian ini berperanan sebagai mengawal emosi, tingkah laku
yang tidak bersebab, input sensori dan pembelajaran. Mereka juga mendapati di
dalam serebelum terdapat kekurangan sel purkinje
. Saraf amyglada individu autisme
ini adakalanya bersaiz lebih kecil atau lebih besar berbanding dengan saiz
normal. Kesannya mungkin akan menyebabkan individu autism menjadi
hiperaktif atau hipoaktif. Ketidaknormalan
saiz saraf tersebut juga memberi kesan
kepada deria-deria yang berkaitan dengan system lain di bahagian otak. Sistem
saraf amyglada berhubung kait
dengan deria kulit dan otot, rasa penglihatan, pendengaran, bau, pertuturan
dan pergerakan motor.
Dalam menilai
perkembangan sensori dan motor individu autisme kita dapat melihat bahawa
hanya sedikit perkembangan yang dapat diperhatikan berbanding aspek-aspek
lain. Walaubagaimanapun, penemuan bukti yang memastikan kewujudan kesukaran
individu autisme adalah lebih kurang sama dalam semua aspek perkembangan yang
lain. Walaupun banyak yang boleh berubah kepada simptom yang lebih
spesifik atau memperlihatkan corak
yang lebih nyata. Bahagian ini merupakan kumpulan sensori dan sensory perseptual yang digunakan
untuk merujuk tindakbalas asas yang
menimbulkan rekreasi dan tanggapan. Ia termasuklah deria sentuh, rasa, deria
penglihatan, deria pendengaran dan deria bau. Ini kerana banyak penyelidikan
yang dibuat berasaskan laporan ibu bapa atau pemerhatian semula jadi,
mendapati ciri-ciri tingkah laku perceptual
ini wujud pada semua individu. Pemerhatian dibuat dalam jangka masa yang
panjang sebelum dijadikan asas untuk dirumuskan.
Ramai
ahli psikologi yang mengkaji tentang perkembangan sosial individu autism dan
bersependapat menyatakan bahawa setiap daripada mereka mempunyai ciri-ciri
yang berlainan dan mereka dikategorikan kepada tiga keadaan mengikut Edelson
1997 iaitu pertama penghindaran bersosial. Kanak-kanak autisme kategori ini
akan mengelak daripada sebarabf bentuk sosial. Ianya berkemungkinan punca
daripada sentuhan atau bunyi suara, atau bau yang boleh menyebabkan mereka
mereka berasa tidak selesa. Selain itu, ketepuan dalam bersosial contohnya
kanak-kanak autisme dalam kategori ini tidak menghiraukan sama ada terdapat
orang lain disekeliling mereka atau tidak. Seseorang autisme itu tidak
berinteraksi dengan persekitarannya kecuali hanya apabila mereka memerlukan
sesuatu. Akhir sekali ialah keganjilan dalam bersosial. Kanak-kanak autisme
ini sebenarnya cuba untuk bersosial tetapi mereka tidak tahu tatacara berbual
seperti penggiliran bercakap atau tidak tahu bertolak ansur.
Manakala
menurut Firth (1993) menyatakan bahawa masalah sosial individu autisme ini
boleh diklasifikasikan kepada tiga jenis iaitu terasing dan aneh terhadap
penerimaan deria,mereka tidak suka berkomunikasi, tidak menggunakan hubunga
mata dan tidak mencari tempat mengadu apabila sedih. Namun mereka tidak
menolak konteks sosial seperti semasa meminta makanan dan minuman, bermain
dan memberi reaksi kepada muzik. Seterusnya ialah pasif. Individu autisme ini
sukar menerima arahan yang diberi oleh orang lain dan hanya akan melakukan
apabila diminta berkali-kali. Mereka lambat member tindak balas terhadap
sesuatu perhubungan, tidak mahu menerima pelajaran dan tidak dapat menerima
perubahan dalam hidup. Akhir sekali ialah ganjil, individu autism sering
berkelakuan aneh. Mereka akan ketawa, menangis dan marah dengan tiba-tiba
tanpa sebab. Mereka tidak suka didakap dan bermesra walaupun dengan ibu
bapanya sendiri. Adakalanya mereka akan mencederakan diri sendiri seperti
menghantukkan kepala ke dinding ataupun sengaja menjatuhkan diri sendiri.
|
Cari Blog Ini
Autisme
Langgan:
Catatan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan