Murid Murid Bermasalah
Pembelajaran
Istilah masalah
pembelajaran mula digunakan bagi menggantikan istilah cacat akal pada tahun
1980-an. Salah satu daripada kategori kanak-kanak keperluan khas yang telah
dikenalpasti ialah kanak-kanak bermasalah pembelajaran. Pelajar bermasalah
pembelajaran merupakan golongan kanak-kanak berkeperluan khas yang paling
ramai. Dalam bab ini, kita membincangkan dengan lebih mendalam mengenai pelajar
bermasalah pembelajaran. Juga dibincangkan ialah ciri-ciri dan kaedah
mengenalpasti pelajar bermasalah pembelajaran. Menurut Individual with Disabilities Education Act
(IDEA), 1997, Masalah pembelajaran didefinisikan sebagai masalah dalam satu
atau lebih daripada proses asas psikologi melibatkan pemahaman atau penggunaan
bahasa sama ada pertuturan atau penulisan di mana masalah yang dihadapi
mengakibatkan kebolehan mendengar, berfikr, bertutur dan membaca yang tidak
sempurna. Ini tidak termasuk mereka yang bermasalah pembelajaran akibat
daripada ketidakupayaan penglihatan, pendengaran dan motor, kerencatan akal,
gangguan emosi atau kekurangan dalam persekitaran, budaya atau ekonomi.
Manakala The National Joint Committee on Learning Disabilities (NJCLD), 1990
Mentakrifkan masalah pembelajaran sebagai merujuk kepada satu kumpulan masalah
yang pelbagai yang mengakibatkan kesukaran yang nyata mendengar, bertutur,
membaca, menulis, membuat keputusan atau menyelesai masalah matematik. Masalah
ini berpunca daripada ketidakfungsian sistem saraf pusat dan boleh berlaku pada
bila-bila tahap umur. Masalah mengawal tingkah laku, persepsi dan interaksi
sosial mungkin wujud bersama masalah pembelajaran tetapi ia sendiri tidak akan
menyebabkan kepada berlakunya masalah pembelajaran. Masalah pembelajaran
mungkin wujud seiring dengan ketidakupayaan lain seperti masalah sensori,
kerencatan mental atau gangguan emosi.
Secara kesimpulannya, pelajar bermasalah pembelajaran terdiri daripada
mereka yang kurang kemampuan belajar disebabkan oleh masalah pemahaman,
pertuturan, penulisan dan penyelesaian masalah matematik. Ini tidak termasuk
masalah pembelajaran disebabkan oleh kerencatan mental, kurang upaya
penglihatan, pendengaran, gangguan emosi dan tingkah laku.
Ciri-Ciri Pelajar
Bermasalah Pembelajaran
Ciri-ciri pelajar
bermasalah pembelajaran boleh dibahagikan kepada ciri kognitif, akademik,
sosial dan emosi dan tingkah laku. Pelajar bermasalah pembelajaran kebiasaannya
lemah dalam pengamatan termasuklah tumpuan, perhatian, ingatan dan pemikiran
atau pengolahan. Pelajar bermasalah pembelajaran menghadapi kesukaran dalam
mengaitkan pengetahuan sedia ada dengan pengetahuan baru atau sukar
mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam situasi pembelajaran.
Ciri akademik berlaku
di kalangan pelajar masalah pembelajaran dalam masalah membaca, lisan, tulisan
dan matematik. Ramai pelajar masalah pembelajaran menghadapi masalah membaca.
Paling nyata ialah kesukaran memahami apa yang dibaca dan kesukaran mengenal
pasti perkataan. Istilah yang sering dikaitkan dengan masalah membaca ialah
disleksia. Selain membaca, pelajar bermasalah pembelajaran menghadapi kesukaran
dalam lisan seperti fonologi, morfologi, susunan kata dalam ayat (syntax) dan
pragmatik. Pelajar yang lemah dalam lisan gagal memahami perkataan yang di sampaikan
sekaligus sukar melibatkan diri dalam perbualan atau interaksi dengan kawan dan
sebagainya. Masalah kemahiran menulis di kalangan pelajar bermasalah
pembelajaran ialah kesukaran memegang pen atau penselketika menulis dengan
tangan, menulis huruf yang berlainan saiz, kelemahan dalam mengeja, tidak
menggunakan tatabahasa yang betul, organisasi perenggan yang tidak teratur dan
kurang menggunakan struktur ayat yang kompleks. Secara umum, pelajar kemahiran
menulis pelajar bermasalah pembelajaran adalah lebih rendah berbanding dengan
rakan sebaya mereka yang normal atau biasa.
Memahami ciri sosial
dan emosi pelajar bermasalah pembelajaran adalah sama penting dengan memahami
ciri kognitif dan akademik mereka. Bagaimana pelajar bermasalah pembelajaran
melihat diri mereka dan orang lain serta bagaimana mereka mahir dalam interaksi
sosial secara signifikannya dapat mempengaruhi mereka berjaya dalam
pembelajaran. Tambahan pula,kejayaan mereka dalam hidup bergantung kepada
kemampuan mereka berinteraksi dengan orang lain secara berkesan.
Pelajar yang mempunyai
kemahiran sosial yang lemah didapati sukar untuk mencari kawan, diketepikan
oleh pelajar lain dan tidak kerap berinteraksi dengan guru. Mereka kurang
mempunyai teman-teman dari kalangan kanak-kanak biasa disebabkan mereka tidak
berupaya untuk mengetahui kenapa dan bagaimana untuk menjalin serta mengekalkan
hubungan. Adakalanya pelajar bermasalah pembelajaran tidak mempunyai kemahiran
untuk menolak tekanan rakan sebaya yang negatif serta tidak dapat mengenalpasti
model rakan sebaya yang baik untuk ditiru.
Motivasi merupakan
keinginan untuk melibatkan diri dalam aktiviti. Kebanyakan pelajar bermasalah
pembelajaran kurang bermotivasi untuk belajar. Apabila pelajar bermasalah
pembelajaran berjaya dalam peperiksaan, mereka menganggap sebagai bernasib baik
atau ujian senang, tetapi apabila gagal
dalam ujian, mereka menganggap diri mereka bisu (dumb). Keadaan ini
menunjukkan betapa lemahnya motivasi mereka.
Sebahagian pelajar
bermasalah pembelajaran mempunyai masalah sukar memberi tumpuan, mudah
terganggu, terlalu aktif dan resah, tidak mengikut arahan dan sebagainya.
Istilah yang sering digunakan dalam masalah ini di sebut masalah kurang tumpuan
hiperaktiviti (ADHD). Masalah tingkah laku ini akan mengganggu kelas dan tidak
menyenangkan bagi guru, ibu bapa dan pelajar lain. Masalah tingkah laku ini
juga boleh mengganggu hubungan sosial dan memberi kesan negatif terhadap
penilaian kendiri pelajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan