Tahap penguasaan
pembelajaran adalah berbeza bagi setiap murid. Pembelajaran bergantung pada
faktor-faktor seperti kesediaan, motivasi, pengamatan dan penanggapan, ingatan
dan lupaan, pemindahan pembelajaran, pemikiran serta nilai dan sikap. Bagi
menjamin pembelajaran yang berkesan, seseorang murid hendaklah mencapai
kesediaan kognitif (mental), kesediaan efektif (sikap dan minat) dan kesediaan
psikomotor (koordinasi otot-otot dengan otak).
Kesediaan Kognitif
Kesediaan kognitif merujuk kepada
peringkat perkembangan mental untuk menerima rangsangan dan memahaminya,
menaakul dan berfikir serta dapat menghubungkaitkan pengalaman sedia ada
seseorang. Kamarudin (1997) menghuraikan kesediaan pembelajaran kognitif adalah
kebolehan sedia ada yang telah dimiliki oleh pelajar sebelum mereka mendapat
faedah daripada pembelajaran yang baru. Sebagai contoh, ketika kita membaca
bahan dalam bab ini dan cuba memahaminya, kita sedang menekankan aspek
kognitif. Begitu juga ketika kita mendengar dan cuba memahami kuliah yang
disampaikan oleh pensyarah. Apabila seseorang individu telah mencapai kesediaan
mental, pencapaian akademiknya adalah selaras dengan usaha dan latihan yang
dilaluinya.
Kesediaan Afektif
Merupakan sikap dan minat pelajar terhadap
sesuatu pelajaran. Kamarudin Hj. Husin (1997) ada menjelaskan bahawa kesediaan
afektif merupakan kesediaan sikap, perasaan dan nilai seseorang individu
terhadap pelajaran yang diikutinya. Apabila pelajar mempunyai kesediaan afektif
yang positif, secara tidak langsung mereka akan menjadi aktif dan mudah untuk
menerima pembelajaran. Malahan ini menjadi dorongan kepada mereka untuk lebih berjaya.
Ianya berbeza dengan pelajar yang tidak mempunyai kesediaan dari segi afektif,
mereka berkemungkinan tidak dapat menerima pengajaran guru dengan sempurna dan
boleh menimbulkan masalah kepada pelajar lain yang bersama-sama mengikuti
proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam
bilik darjah pula, guru hendaklah memastikan kesediaan afektif seperti minat
itu ada pada murid-murid. Guru hendaklah berusaha untuk mendapatkan pelbagai
sumber pengajaran dan pembelajaran untuk menjadikan pelajaran itu menarik dan
menyeronokkan. Apabila murid-murid meminati sesuatu mata pelajaran, mereka
cenderung untuk memberi perhatian yang penuh dan sedia menyertai
aktiviti-aktivitinya. Penglibatan dan penumpuan yang baik akan afektif.
Lantaran itu, guru seharusnya menyediakan objektif, isi pelajaran, latihan dan
aktiviti susulan yang seimbang dengan kesediaan afektif murid-murid bagi
menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Kesediaan Psikomotor
Kesediaan psikomotor ialah kesediaan
fizikal pelajar untuk menjalani latihan yang menggunakan fungsi tubuh badan
sebagai penggerak utama. Penguasaan kesediaan psikomotor bergantung kepada
kesediaan kognitif serta kesediaan afektif pelajar. Kamarudin Hj, Husin (1997)
menjelaskan bahawa seseorang murid sudah cukup bersedia bagi pembelajaran
tindakan motor apabila tahap kematangannya bertindak pada waktu itu selaras
dengan latihan yang diperlukan. Sebagai contoh, dalam sesuatu permainan, teknik
menggunakan taktik menjadi salah satu faktor yang boleh memberikan kemenangan
dalam sesuatu permainan. Tidak cukup dengan menggunakan taktik sahaja, sikap
ingin menang yang ditanam dalam diri juga mampu menentukan sesuatu kejayaan
dalam permainan.
Sumber
pengajaran dan pembelajaran yang bergerak hendaklah mengandungi gambar yang
besar dan menarik serta huruf-huruf besar saiznya. Hal ini demikian kerana akan
memudahkan penglihatan murid. Dengan itu, ternyata bahawa kesediaan psikomotor
amat penting bagi kanak-kanak untuk mencapai koordinasi pergerakan otot yang
sempurna. Segala aktiviti dan alat bantu mengajar yang disediakan oleh guru
hendaklah sejajar dengan kesediaan psikomotor murid-muridnya.
Faktor yang Mempengaruhi Kesediaan Belajar
Di dalam sesebuah
kelas yang sama, kita sering mendapati ada murid yang begitu meminati pelajaran
da nada pula yang tidak mempunyai minat langsung. Kajian menunjukkan bahawa
kesediaan belajar bergantung pada warisan dan pengaruh persekitaran.
Faktor-faktor ini boleh digolongkan kepada pengalaman dan kematangan. Dalam faktor kematangan, terdapat
4 jenis kematangan iaitu kematangan fizikal, mental, sosial dan emosi.
Faktor Pengalaman
Menurut Kamarudin Hj. Husin, 1997,
pengalaman yang sedia ada dalam diri seseorang pelajar menjadi faktor utama
mempengaruhi kesediaan pelajar untuk menerima pengajaran yang disampaikan oleh
guru. Sesetengah guru menghadapi kesukaran dalam melaksanakan pengajaran kerana
ini pelajaran yang disampaikan itu berada di luar pengalaman pelajar. Namun
begitu, setelah didedahkan, secara tidak langsung pengalaman inilah yang membantu
pelajar dengan mudah menguasai isi pelajaran yang disampaikan oleh guru.
Dalam
konteks pengajaran dan pembelajaran, pengalaman atau pengetahuan sedia ada
murid-murid tetap akan mempengaruhi kesediaan belajar individu berkenaan.
Misalnya, murid-murid yang berasal dari kawasan luar Bandar dapat menghuraikan
dengan panjang lebar berkenaan kehidupan di kampung atau kawasan pedalaman.
Murid-murid dari Bandar akan mendapati topik itu sukar kerana pengalaman atau
pengetahuan sedia ada mereka amat terhad. Dengan itu, jelas kepada kita bahawa
pengalaman yang relevan kepada sesetengah topik pelajaran akan menjadikan murid
itu lebih bersedia.
Faktor Kematangan
Kematangan fizikal
Kematangan fizikal ini melibatkan
perkembangan psikomotor. Individu yang normal akan mengalami perkembangan dan
mencapai satu tahap kematangan fizikal yang sama dalam satu tempoh masa yang
seragam (Kamarudin Hj. Husin, 1997). Kematangan fizikal ini menjadi rujukan
utama kepada guru-guru yang mengendalikan subjek berkaitan dengan penggunaan
tubuh badan. Guru perlu melaksanakan pemerhatian yang teliti agar sebarang
jenis kemalangan dapat dielakkan supaya tidak membawa apa-apa kecederaan kepada
pelajar sewaktu aktiviti dijalankan. Kematangan fizikal ini juga melibatkan
kepada perubahan otot dan tinggi badan seseorang individu. Misalnya, seseorang
bayi harus dapat belajar merangkak, berdiri, berjalan dan berlari apabila
otot-ototnya telah mencapai kekuatan yang diperlukan.
Dalam
konteks, pengajaran dan pembelajaran, guru hendaklah memastikan adanya
kematangan fizikal sebelum mengajar sesuatu aktiviti. Kesediaan belajar dari
segi kematangan fizikal amat penting bagi guru-guru Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan. Setiap aktiviti Pendidikan Jasmani hendaklah mengambil kira
kematangan fizikal murid. Jika aspek ini diabaikan, prestasi murid-murid tidak
akan mencapai tahap yang diingini.
Kematangan mental
Kematangan mental merupakan perkembangan
dan persediaan minda manusia untuk menerima sesuatu pembelajaran. Kebiasaannya,
kanak-kanak berusia enam tahun tidak boleh memahami apa-apa yang dipelajari
oleh murid tahun enam. Hal ini kerana mereka belum didedahkan dengan
konsep-konsep abstrak yang telah dipelajari oleh murid tahun enam. Ini juga
disebabkan kematangan mental seseorang adalah berbeza dengan seseorang yang
lain. Namun begitu, individu yang berada pada lingkungan umur yang sama
berkemungkinan akan mengalami proses kematangan mental yang sama. Kematangan
jenis ini merujuk kepada perubahan-perubahan akibat daripada perubahan mental.
Ketika
murid-murid berada di peringkat operasi konkrit, mereka bersedia dari segi
mental untuk memahami konsep-konsep seperti ruang, kelajuan dan masa. Oleh itu,
di tahun 2, iaitu apabila berumur lapan tahun, kanak-kanak didedahkan kepada
konsep masa dan waktu. Apabila berumur sepuluh tahun, iaitu pada tahun 4,
murid-murid mula diajar konsep ruang iaitu bentuk segi tiga, segi empat dan
bongkah. Jika sesuatu konsep itu diperkenalkan pada waktu dan kematangan mental
murid-murid yang sesuai, pembelajaran adalah lebih mudah, cepat dan bermakna.
Dengan kata lain, murid-murid Tahun 1 boleh juga diajar konsep ruang, tetapi
masa yang diperlukan untuk mengajarnya adalah jauh lebih lama lagi. Ini kerana
kanak-kanak tersebut belum lagi mencapai kematangan mental yang diperlukan untuk
memahami konsep tersebut. Oleh yang demikian, ternyata bahawa objektif, isi
pelajaran dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran bagi satu-satu tahun
persekolahan hendaklah sejajar dengan kematangan mental murid-murid. Cara ini
menjadikan pembelajaran lebih bermakna, berkesan dan menyeronokkan.
Kematangan sosial.
Kematangan sosial merupakan keupayaan
seseorang individu itu membentuk hubungan baik dengan individu lain. Menurut
Kamarudin Hj. Husin (1997), emosi dapat diertikan sebagai suatu pengalaman yang
penuh perasaan, gerak hati dan tindak balas fisiologi. Individu yang mempunyai
kematangan sosial yang baik akan mempamerkan sikap dan tingkah laku yang
positif apabila berinteraksi dengan individu lain. Kematangan sosial ini banyak
dipengaruhi oleh keadaan persekitaran individu tersebut. Guru haruslah
mengemukakan rangsangan yang boleh menarik emosi murid untuk kesediaan belajar.
Kematangan Emosi
Menurut Shahbudin Hashim dan Dr. Rohizani
Yaakob (2003:14), kematangan emosi merujuk kepada kestabilan dalam minat, sikap
serta keinginan. Oleh itu, rangsangan yang selaras dengan minat dan keinginan
tentunya akan mempengaruhi kesediaannya untuk menerima pelajaran. Walau
bagaimanapun, perlu diberi perhatian bahawa tidak semua individu menerima
rangsangan yang sama mempunyai perasaan yang sama dan serupa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan