Pusat Sumber Sekolah adalah sebuah tempat yang menyediakan
kemudahan serta koleksi bahan pengajaran dan pembelajaran yang diurus secara sistematik.
Malahan,
Pusat Sumber juga menyediakan pelbagai maklumat, perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran-pengajaran untuk penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukan masyarakat berbudaya ilmu, gemar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat. Pusat sumber sekolah bukan sahaja merujuk kepada perpustakaan semata-mata malahan makmal sains, makmal komputer, dan bengkel kemahiran hidup juga merupakan pusat sumber sekolah.
Pusat Sumber juga menyediakan pelbagai maklumat, perkhidmatan dan keperluan bagi memperkukuhkan pengajaran-pengajaran untuk penguasaan kemahiran asas serta kemahiran maklumat pendidikan ke arah pembentukan masyarakat berbudaya ilmu, gemar membaca dan berkemahiran belajar sepanjang hayat. Pusat sumber sekolah bukan sahaja merujuk kepada perpustakaan semata-mata malahan makmal sains, makmal komputer, dan bengkel kemahiran hidup juga merupakan pusat sumber sekolah.
Dalam meniti arus globalisasi ini, perubahan dan kecanggihan
teknologi dalam pelbagai bidang seperti media cetak, telekomunikasi dan
sebagainya telah menjurus kepada peningkatan pencarian maklumat yang lebih baik
daripada zaman sebelumnya. Malahan, penyampaian maklumat yang sungguh pantas
juga turut membawa perubahan besar dan penting dalam hidup manusia. Oleh itu,
pelajar-pelajar mahupun guru haruslah peka akan perubahan dan arus pemodenan
sekeliling untuk bersedia mengekspoiltasi sumber-sumber teknologi dari pelbagai
aspek. Jadi, pelajar haruslah membuka luas minda mereka di mana mereka bukan
sahaja menggunakan buku teks semata-mata sebagai bahan rujukan, malahan
terdapat sumber-sumber lain yang boleh dijadikan sebagai bahan rujukan.
Aktiviti
pengumpulan maklumat seumpama ini boleh dipromosikan melalui penggunaan Pusat
Sumber Sekolah. Sekiranya ini dilaksanakan, PSS memenuhi peranannya sebagai
pelengkap kepada kurikulum. Penggabungjalinan Pusat Sumber Sekolah ke
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran seharian sekolah akan menyumbang ke
arah pembinaan proses pemikiran, kemahiran belajar, kebolehan pengendalian
maklumat dan pemerolehan ilmu. Jadikanlah PSS sebahagian daripada aktiviti
pedagogi dalam sistem sekolah kita supaya wujud suasana aktif dan menarik. Selain itu, pusat sumber juga memberikan
suasana pembelajaran yang selesa dan berkualiti. Hal ini demikian kerana, di
setiap pusat sumber sekolah disediakan pelbagai kemudahan serta terdapat banyak
bahan yang dijadikan sebagai rujukan.
Seterusnya,
koleksi bahan-bahan yang terdapat di pusat sumber juga sering dikemaskini. Hal
ini demikian kerana, sumber-sumber yang terdapat di pusat sumber sering berubah
seiring dengan perkembangan pembelajaran pada masa kini. Oleh itu, bahan-bahan
yang terdapat pusat sumber haruslah bersesuaian mengikut peredaran zaman supaya
proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
Fungsi Pusat Sumber
Semasa
proses pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan alat bantuan mengajar
(ABM) merupakan salah satu kaedah yang berkesan untuk memastikan pelajar
memahami setiap subjek yang diajar oleh guru. Oleh itu, pusat sumber yang
terdapat di sekolah merupakan wadah yang penting untuk melancarkan proses PdP.
Antara pusat sumber yang terdapat di sekolah ialah, perpustakaan, makmal sains,
makmal komputer, bilik penyimpanan alat sukan, dan sebagainya.
Komponen-komponen yang terdapat di pusat-pusat tersebut sering digunakan bagi
subjek-subjek tertentu.
Antara
fungsi Pusat Sumber ialah mengenalpasti dan sediakan koleksi bahan untuk
keperluan kurikulum dan kokurikulum. Contohnya, terdapat pelbagai bahan rujukan
di perpustakaan seperti buku ilmiah, majalah, jurnal dan sebagainya. Oleh itu,
pelajar-pelajar akan kerap mengunjungi perpustakaan untuk mencari bahan rujukan
untuk menyiapkan sesuatu tugasan. Setiap bahan rujukan yang terdapat di
perpustakaan merangkumi pelbagai subjek seperti bahasa Melayu, Biologi, Fizik dan
sebagainya. Bahan-bahan yang terdapat di perpustakaan bukan sahaja hanya
tertumpu pada subjek kurikulum sahaja malahan untuk subjek kokurikulum juga.
Seterusnya,
pusat sumber juga berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh
digunakan dalam proses pembelajaran iaitu di mana guru-guru dapat menggunakan
komponen-komponen yang terdapat dalam pusat sumber sebagai alat bantu mengajar
terutamanya bagi subjek Biologi, Kimia atau Sains. Komponen-komponen yang
terdapat di makmal tersebut seperti penunu bunsen, bikar, termometer dan
sebagainya akan digunakan untuk melancarkan proses pembelajaran. Malahan,
subjek Kemahiran Hidup juga merupakan subjek yang banyak menggunakan
komponen-komponen dari pusat sumber sekolah. Dengan adanya sumber-sumber
tersebut, guru dapat mengimplikasikan kaedah Kon Pengalaman Pembelajaran Dale
di mana guru akan menggunakan pelbagai deria seperti menyentuh, mendengar,
melihat dan merasa seterusnya dapat membantu pelajar mengingati apa yang mereka
pelajari sebanyak 90%. Setiap alatan yang disediakan haruslah mencukupi agar
pelajar-pelajar dapat menjalankan proses pembelajaran dengan berkesan dan
lancar.
Selain
itu, pusat sumber merupakan tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum
digunakan. Guru haruslah memilih Alat Bantu Mengajar yang sesuai untuk
digunakan dalam sesetiap mata pelajaran yang bakal diajar kepada anak murid.
Hal ini demikian kerana, pemilihan Alat Bantu Mengajar yang sesuai dapat
membantu pelajar agar lebih memahami subjek yang diajar oleh guru. Contohnya,
bagi mata pelajaran Pendidikan Jasmani, guru haruslah memilih alatan sukan yang
tidak rosak dan sesuai untuk digunakan dalam aktiviti sukan seperti badminton.
Bahkan, di perpustakaan juga turut menyediakan sistem sirkulasi pelayanan bahan
dan media belajar yang merujuk kepada pelajar hanya perlu menaip tajuk buku
yang hendak dicari dan diberikan “entry
number” untuk setiap bahan yang disimpan. Dengan cara ini, buku-buku yang
terdapat di perpustakaan dapat diklasifikasikan dengan mudah dan memlancarkan
lagi proses pemilihan dan penilaian bahan.
Tambahan
juga, pusat sumber berfungsi sebagai penggalak kepada pelajar untuk memupuk
semangat membaca dalam diri dan secara tidak langsung pelajar dapat mengingati
sebanyak 10% apa yang dibaca. Terdapat pelbagai jenis buku yang disediakan di
pusat sumber sekolah yang merangkumi pelbagai aspek serta variasi. Bahan bacaan
yang terdapat di perpustakaan bukan sahaja berunsurkan ilmiah semata-mata
malahan terdapat juga bahan seperti surat khabar dan majalah yang turut disediakan
di perpustakaan. Bahan-bahan bacaan tersebut dapat membuka minda pelajar dan
mengetahui hal ehwal semasa yang berlaku di dalam dan luar negara. Dalam jangka
masa panjang, pusat sumber sekolah makin berkembang sehingga dapat menyediakan
pelbagai jenis media dan bahan belajar yang amat diperlukan oleh pelajar
Selain
daripada perpustakaan, makmal komputer juga merupakan salah satu tempat
penyediaan keperluan terkini teknologi pendidikan. Dalam meniti arus
globalisasi ini, cara pembelajaran dan pengajaran akan berubah proses
pembelajaran seiring dengan perubahan zaman. Oleh hal yang demikian, guru-guru
tidak perlu lagi untuk membawa buku-buku yang banyak dan tebal kerana laman web
“Frog Virtual Learning Enviroment”
telah merangkumi semua bahan-bahan yang diperlukan oleh guru untuk mengajar.
Oleh itu, cara pengajaran guru juga akan berubah dan menggunakan teknologi yang
lebih moden dan mudah supaya kefahaman dan minat pelajar dapat ditingkatkan.
Contohnya bagi subjek Sains, pelajar tidak dapat menggambarkan bagaimana proses
fotosintesis berlaku. Oleh itu, guru menayangkan video dan secara tidak
langsung, kesan media yang berbeza dalam proses pengajaran dan pembelajaran
dapat mengubah kefahaman pelajar daripada sukar kepada lebih mudah. Penggunaan
makmal komputer dapat menambah pengetahuan IT murid-murid supaya dapat
menghadapi arus pembangunan yang lebih moden pada masa hadapan. Oleh itu, guru
haruslah menguasai kemahiran IT supaya murid-murid dapat memahami apa yang
diajar.
Secara keseluruhannya, Pusat Sumber Sekolah memainkan peranan
yang penting dalam menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran. Tanpa Pusat
Sumber Sekolah, proses pengajaran dan pembelajaran mungkin tidak mencapai
matlamatnya dengan menyeluruh dan apabila pusat sumber sekolah sudah berkembang
dengan pesat, koleksi-koleksi bahan di pusat sumber juga semakin banyak jumlah
dan jenisnya serta layanan yang bermanfaat yang diberikan kepada guru dan
pelajar ataupun pihak-pihak lain dapat meningkatkan lagi prestasi sekolah.
Pusat
sumber merupakan tempat utama yang digunakan oleh guru mahupun pelajar-pelajar.
Selain itu, bahan rujukan seperti buku ilmiah, bahan dan perkakasan juga
merupakan sumber yang boleh kita dapati di setiap pusat sumber sekolah. Oleh
itu, bahan-bahan yang terdapat di pusat sumber merupakan alat yang penting
untuk melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran. Sumber-sumber yang
terdapat di pusat sumber sekolah dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu hardware dan software.
Bagi
sumber software terbahagi kepada dua iaitu bahan cetak dan bahan bukan cetak.
Bahan cetak merujuk kepada bahan yang diterbitkan dalam bentuk buku, bahan
khusus, dan terbitan berkala. Kebiasaannya, bahan bercetak ini boleh didapati
di perpustakaan. Bahan bercetak biasanya menjadi bahan rujukan utama di
mana-mana pusat sumber sekolah. Hal ini demikian kerana, pelajar-pelajar akan
merujuk sesuatu bahan ilmiah untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
Bahan bercetak bukan sahaja tertumpu kepada buku-buku ilmiah tetapi majalah,
surat khabar dan jurnal juga merupakan bahan bercetak yang boleh didapati di
pusat sumber sekolah.
Manakala, bagi sumber bahan bukan bercetak
pula ialah perkakasan, perisian, carta, permainan, audio, bahan tiga segi, dan
lain-lain. Bagi bahan perkakasan ini kebiasaannya boleh didapati di makmal
sains, stor penyimpanan alatan sukan, bilik seni dan sebagainya. Perkakasan
merujuk kepada komponen-komponen yang kebiasaannya digunakan dalam makmal
ataupun bengkel. Contohnya, bagi subjek Sains, perkakasan yang biasa digunakan
ialah bikar, termometer, stateskop, dan sebagainya. Manakala, bagi subjek
Kemahiran hidup pula, kebanyakkan perkakasan disimpan di bengkel.
Selain
itu, video dan audio pula boleh dimainkan atau dipaparkan di Bilik Alat Pandang
Dengar (APD) dan makmal komputer. Dalam setiap bilik darjah di sekolah terdapat
“projector” yang disediakan untuk menayangkan video atau audio. Dengan adanya
alatan tersebut, sedikit sebanyak dapat membantu pelajar untuk mengingati sebanyak
50% apa yang mereka dengar dan lihat. Perubahan
teknologi yang lebih moden dalam pendidikan dapat membantu meningkatkan lagi
prestasi dan minat pelajar untuk belajar keranan sesi pengajaran dan
pembelajaran menjadi lebih menarik dan sesuai dengan peredaran zaman.
Sehubungan
dengan itu, bahan-bahan yang disediakan di pusat sumber secara tidak langsung
dapat membantu memudahkan urusan pengajaran dan pembelajaran seterusnya dapat
menjimatkan masa. Oleh itu, guru-guru bukan sahaja bergantung kepada bahan
bercetak seperti buku ilmiah semata-mata untuk mengajar tetapi juga boleh
menggunakan sumber-sumber lain yang disediakan di pusat sumber sekolah untuk mengembangkan dan menyampaikan ilmu
kepada pelajar-pelajar. Dengan ini, melalui bantuan sumber-sumber tersebut sesi
pengajaran dan pembelajaran dapat membantu pelajar untuk lebih memahami
subjek-subjek yang diajar kerana mereka dapat menjalankan amali di dalam kelas
di mana guru mengajar sambil menunjukkan cara bagaimana mahu melakukan tugasan
tersebut.
boleh nyatakan dari rujukan buku mana
BalasPadam